Berikutan timbulnya isu
berkenaan pendidikan semasa musim berkurung ini, suka saya kongsikan sesuatu mengenai
hal ini sekiranya bermanfaat. Beberapa bulan yang lalu, saya telah diberi tugas
untuk menunduki, menilai dan seterusnya memberi pandangan berkenaan satu
proposal yang berhubung kait dengan bidang pendidikan di negara ini. Agak lama
juga saya memikirkan hal ini kerana ianya bukanlah bidang yang saya ceburi. Pun
begitu, mengambil kira pengalaman sendiri semasa menuntutu dan juga pemerhatian
serta input-input daripada orang sekeliling, maka saya telah mengutarakan
beberapa isu yang perlu untuk diperhatikan. Pada amnya, apa yang dicadangkan
itu adalah bagus dan setentunya saja kita menyambut baik apa jua bentuk pembisaian
kepada hal ehwal pendidikan di negara ini, baik dari segi sistem, pengisian,
kurikulum, penilaian serta yang berkaitan dengan teknologi atau pemodenan yang
lainnya.
Antara yang menjadi
highlight kepada proposal berkenaan ialah untuk menaiktaraf teknologi
pendidikan di negara ini, seperti mengadakan smart-classroom dan penggunaan
alat bantu mengajar yang lebih moden, yang dihasratkan untuk menyiapkan
pelajar-pelajar bagi Industrial Revolution 4.0. Di samping itu, pihak
pendidikan juga berhasrat untuk mengadakan kolaborasi, kerjasama dan MOU
bersama dengan badan-badan antarabangsa seperti dari Kanada dan UK, bagi
mereviu kurikulum, juga bagi peningkatan kompetensi guru-guru, dan sebagainya
lagi.
Bagaimanapun, melihat
kepada hala tuju dan haluan dasar yang dibentangkan itu, saya mempunyai
pandangan yang sedikit berbeza dan telah mencadangkan supaya isu pendidikan ini
dilihat dalam konteks yang lebih luas lagi. Antara alasan yang saya nyatakan ialah
Negara Brunei Darussalam telahpun menyambut 100 tahun pendidikan formal pada
tahun 2014. Kebawah Duli Yang Maha Mulia, semasa Majlis Sambutan Hari Guru
ke-24, ada bertitah:
“Jarak 100 tahun boleh
dijadikan penanda aras bagi kematangan satu-satu perkembangan. Maka demikian
itulah dengan pendidikan di Negara Brunei Darussalam telah pun mencapai tahap
matangnya 100 tahun itu.”
Bagi saya, pengalaman 100
lebih tahun ini adalah satu tempoh yang panjang dan kita sepatutnya adalah
sudah matang di dalam menentukan corak pendidikan yang diperlukan lagi sesuai
untuk anak bangsa kita sendiri. Dasar-dasar pendidikan terdahulu, antaranya
dasar pendidikan 1954, 1962, 1972, dasar pendidikan sekolah melayu dan ugama,
pendidikan dwi-bahasa, pendidikan bersepadu dan terakhirnya yang digunakan
hingga masa ini iaitu SPN21. Kesemua dasar-dasar ini dibuat adalah bagi
memenuhi keperluan dan kehendak zaman ketika itu. Hasil daripada dasar-dasar
ini, negara telah melahirkan ramai cerdik pandai dan sumber manusia yang
profesional dan yang berkemahiran. Saya juga berpendapat bahawa kita ini
tidaklah kalah di dalam persaingan akademik di peringkat serantau dan
antarabangsa. Tetapi, kenapakah kita sering saja bergantung kepada orang lain
di dalam membentuk corak pendidikan kita? Kenapa tidak kita yang berkongsi
pengalaman dan pencapaian kita kepada dunia? Kita sepertinya selalu mempunyai
inferior complex dan terlalu mengangungkan barat sehingga menjadikan mereka
role model di semua bidang. Ini adalah sesuatu yang membimbangkan kerana pada
pengamatan saya sistem pendidikan mereka itu adalah terlalu berhaluan kiri dan telah
dipengaruhi kebanyakannya oleh fahaman-fahaman liberal dan progresif. Kita
melihat bagaimana universiti-universiti di barat itu telah menjadi medan
pertembungan ideologi politik dan penuntut-penuntut pula adalah merupakan
aktivisnya. Universiti yang sepatutnya menjadi medan perbahasan dan kajian
ilmiah telah bertukar menjadi pusat propaganda dan kempen-kempen politik yang
memecahbelahkan.
Selain itu, saya turut menyuarakan
supaya apa jua projek-projek penaiktarafan ini perlulah terlebih dahulu dilihat
dari sudut Cost-Benefitnya,
dalam makna, apakah yang dibuat ini, dengan pelaburan yang mungkin saja besar,
akan dapat pula memberikan kita pulangan setimpal dan bukan semata-mata incremental
atau sekadar sahaja. Perkara ini selalu sahaja dibangkitkan oleh Kebawah Duli
Yang Maha Mulia di atas kegagalan jentera Kerajaan untuk memanfaatkan pelaburan
dan perbelanjaan termasuk projek yang berjuta-juta seperti yang kita dengar
baru-baru ini. Maka, sebelum lagi apa-apa projek dibuat, kajian terperinci
amatlah perlu ianya dinilai dengan lebih objektif lagi.
Cadangan
penggunaan alat bantu pembelajaran yang berteknologi ini juga bukanlah sesuatu
yang baru. Kita mendengar beberapa tahun yang sudah akan projek seperti e-hijrah, smart boards, pemberian tablets kepada murid, makmal-makmal komputer,
pemberian akses internet, dan seumpamanya lagi, yang sepertinya kurang berjaya.
Secara peribadinya, saya berpendapat bahawa kesemua ini hanyalah alat bantu
sahaja. Sedang di dalam pendidikan ini, yang paling utama untuk diberi
keutamaan adalah soal pengajaran (teaching) dan pembelajaran (learning).
Guru-guru yang berkemahiran adalah faktor utama kejayaan di bidang ini.
Guru-guru yang mampu menarik minat murid atau pelajar untuk menumpukan
perhatian serta dapat pula menyampaikan maklumat dengan mudah untuk difahami,
itulah sebenarnya asas kepada pendidikan yang mantap. Oleh itu, penumpuan yang
lebih seharusnya diberikan ke arah meningkatkan lagi seni mengajar (art of
teaching) bagi guru-guru serta seni belajar (art of learning) bagi
murid dan penuntut.
Tambahan
kepada ini, saya juga melihat bahawa sebelum kita berbelanja besar untuk
mengadakan smart classrooms, sistem, aplikasi, teknologi, atau
mendapatkan khidmat konsultasi, pihak berkenaan lebih utamanya untuk melihat kepada
perkara-perkara asas yang masih boleh diperbaiki. Kita mendengar rungutan
daripada murid-murid, penuntut-penuntut, malah guru-guru mengenai keadaan
persekolahan pada masa ini. Soal keselamatan, keselesaan murid seperti kelas
yang tidak berpenghawa dingin, kerosakan pada bangunan dan kemudahan-kemudahan
sekolah, juga ada rungutan bahawa sebilangan besar guru-guru dibebankan dengan
kerja-kerja bukan mengajar (non-teaching) serta kekurangan sumber
sehingga ke tahap terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri. Nah, masa ini
kedengaran rungutan-rungutan ini dari kalangan guru-guru. Semua ini tidaklah
seharusnya berlaku dan adalah lebih aula untuk dibereskan terlebih dahulu.
Seterusnya
saya juga berpandangan bahawa manfaat pendidikan ini juga mestilah dirasai oleh
semua pihak dan adalah penting untuk dilaratkan kepada sasaran yang khusus.
Maksud saya, ada beberapa sekolah rendah dan sekolah menengah yang memerlukan
bimbingan serta sokongan yang lebih sedikit berbanding sekolah-sekolah lainnya.
Faktor budaya setempat, persekitaran yang tidak mementingkan pendidikan, external
factors yang menyebabkan terbantutnya progres pendidikan, serta
keluarga-keluarga yang serba kekurangan (destitute) dan kanak-kanak yang
tersepit di dalam vicious cycle of poverty, school dropouts,
masalah sosial seperti penyalahgunaan dadah, perhubungan bebas, teen
pregnancy dan sebagainya lagi, kesemua ini memerlukan MOE bersama
pihak-pihak berkenaan untuk mengatasinya. Semua ini wajarlah ditangani sebaiknya kerana kita mahu melahirkan satu generasi manusia yang lebih lagi 'smart'nya daripada teknologi.
Sekolah-sekolah seperti
inilah yang memerlukan guru-guru terbaik, berkemampuan lagi tegas. Penyediaan
kaunselor berkemahiran juga adalah perlu, yang bukan sahaja bertanggungjawab
membimbing penuntut bahkan juga sebagai pembimbing kepada ibu bapa dan penjaga
mereka. Semua ini diharapkan akan dapat mengubah worldview mereka yang sempit,
kepada keluasan ruang dan peluang untuk mereka berjaya, sehingga membolehkan
mereka bersaing dan dapat pula melepaskan diri daripada kitaran kemiskinan itu.
Apa tidaknya, saya ada mendengar bahawa ada satu sekolah menengah di negara
ini, rata-rata penuntutnya cuma bercita-cita menghabiskan pelajaran sehingga
tingkatan 5, dan bagi mereka istilah ‘berjaya‘ dan hidup senang ini adalah pada
bergaji 5-6 ratus saja. Yang perempuannya pula, lepas sekolah hanya memikirkan untuk
mencari laki bagi menanggung mereka. Inilah mindset yang perlu diubah oleh para
guru dan kaunselor.
Walau bagaimanapun,
pandangan juga ulasan saya ini diketepikan. Input-input saya dalam perkara ini
tidak dipakai untuk dihadapkan kepada pihak-pihak yang berkenaan. Tidaklah
mengapa. Bagi saya, yang penting adalah saya memberikan pandangan yang saya
rasakan betul. Saya beranggapan bahawa pihak atasan setentunya mempunyai
pertimbangan yang berbeza sedikit. Maka, saya kongsikan pandangan ini di sini
semoga ianya sedikit sebanyak dapat membuka ruang kepada
perbincangan-perbincangan yang lebih produktif.
No comments:
Post a Comment