24.1.23

 KETENTUAN TUHAN

Saya suka untuk berkongsi satu cerita yang membuat hati saya senang. Ceritanya bermula pada tahun lepas, bulan Mac 2022. Pada salah satu hari Ahad, saya ada menerima satu whatsapp daripada kawan baik saya, meminta pertolongan untuk menggunakan kereta Pajero saya membawa parts kereta projeknya yang agak besar ke rumah kawan sekerjanya di mana kereta itu berada. Ianya hari cuti dan saya tiada ada kesibukan apa-apa, maka saya pun memenuhi permintaannya itu.

Tiba di rumah kawannya itu, dan setelah menghantar barang yang dimaksudkan itu, kami berborak sedikit sebelum pamitan pulang. Dalam perjalan pulang, saya bertanya kepada kawan saya ini mengenai dengan kawannya tadi. Apakah dia sudah kahwin? Jika belum apakah dia sudah berteman? Berapa umur dan sebagainya? Maka dijawap bahawa dia itu pernah berumah tangga, tetapi jodohnya tidak panjang dan masa ketika itu dia belum lagi ada tanda-tanda mahu mencari pasangan hidup baharu. Saya menerangkan kepada kawan saya, pertanyaan ini adalah cuma ingin mengetahui samada temannya itu available dan bersedia memulakan hidup berumah tangga yang baru. Ini kerana, saya ada mempunyai seorang kawan perempuan dan sangat baik orangnya yang mungkin saya boleh kenalkan. Ketika itu, kami menganggapnya hanya seperti gurauan dan candaan sahaja. Hehe.

Selang beberapa hari, kawan saya ini menghantar satu mesej kepada saya bertanya mengenai sosok yang saya maksudkan tempoh hari dan meminta sekiranya gambar untuk dilihatkan kepada kawannya. Setelah melihat gambar, si lelaki pun bersetuju tapi bersyarat “hanya untuk kenal-kenal sahaja dulu”. Tiada lebih tiada kurang. Saya pun memaklumkan kepada kawan perempuan saya sekiranya dia bersetuju untuk saya berikan nombor teleponnya kepada seorang lelaki, kawan kepada kawan baik saya. Dia bersetuju dan macam ada jual mahal sikitlah, “kenal-kenalan lah dulu kunun”.

Saya tidak ambil campur apa terjadi selepas perkenalan itu, tapi pada satu hari saya diberitahu, mereka sedang “ta’arufan” dan mengenali hati budi masing-masing. Dan selang beberapa bulan, saya dikejutkan dengan berita mereka sudah tunangan. Dan Alhamdulillah, pada hari Isnin kelemarin, 23-1-23, mereka telah selamat diijabkabulkan dalam satu majlis perkahwinan. Hehe. Pengantin lelaki sempat mengucapkan terima kasih kepada saya, katanya “makasih datang bro, makasih jua mengenalkan” hehe. Sama-sama kasih~

Saya renung panjang perjalanan cerita ini dan sangat takjub dengan persoalan jodoh dan ketentuan Tuhan akan untung nasib hamba-hambaNya. Satunya, perkenalan saya dengan kawan saya (Abdul Mobin) di Maktab Duli pada tahun 2005 dulu itu rupanya ada sesuatu disebaliknya. Kemudian yang perempuan pula adalah kawan satu kelas semasa di UNISSA pada tahun 2007 dahulu. Perkenalan ini rupa-rupanya, akan ada signifikannya belasan tahun akan datang dan bukannya satu yang sia-sia. Probability untuk perkahwinan dan jodoh ini terjadi – dengan jalan cerita sebegini – kalau ikut lojik akal barangkali sangat tidak mungkin. Tapi itulah takdir Allah. Introduction of characters ke dalam hidup kita ini tidak kita ketahui apa hikmah di sebaliknya. Lambat atau cepat, kalau sudah Allah tetapkan, ianya pasti akan terjadi jua. Dan barangkali, small gestures seperti bertanya, ingau dan peduli, inquisitive, dan usaha untuk mengenalkan itu adalah besar maknanya kepada orang lain. Sebahagian mungkin malu atau tidak berani membuat 1st move dan sangat berhajat kepada “push” daripada orang lain.

Tidak lupa saya ucapkan Selamat Pengantin Baru buat Hajah Khadijah dan suaminya Bro Azraie. Semoga bahagia hingga ke anak cucu. Barakallahu lakuma, wa baraka ‘alaikuma, wa jama’a bainakuma fi khair. Amin.





No comments: