9.10.19


MAJU, BANGSAKU, MAJU!

Bulan September yang lalu, genaplah 5 tahun saya berkhidmat di dalam perkhidmatan awam, di tempat saya bekerja sekarang ini. Alhamdulillah, banyak yang telah saya pelajari, alami, rasai, dan juga ada beberapa perkara saya perhatikan yang memerlukan penelitian semula dan pembaikan di pihak yang berkuasa. Masa 5 tahun ini, suka saya mejenguk kebelakangan, membuat retrospeksi serta introspeksi kepada diri sendiri, Jabatan, kementerian serta jentera perkhidmatan awam serta budaya masyarakat kita ini secara keseluruhannya. Di sini saya ingin berkongsi akan pemerhatian ini, bukan untuk membuka pekung di dada ataupun untuk mengkritik mana-mana pihak, akan tetapi semata-mata untuk mengenal pasti masalah, dan sekiranya perlu, sama-sama pula untuk mencari solusinya.

Beberapa minggu kebelakangan, kita dikejutkan dengan Keberangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia ke beberapa Jabatan dan Agensi Kerajaan. Titah-titah Baginda semasa keberangkatan ini menjurus kepada permasalahan urus tadbir, pengurusan, serta etika kerja. Kita sangat menyanjung setingginya keprihatinan Baginda ini dalam memastikan kecekapan dan keberkesanan pemberian perkhidmatan di sektor awam. Saya sering berfikir, apakah keberangkatan Baginda ini sebenarnya adalah satu indikasi bahawa ada permasalahan besar yang sedang kita hadapi dan selama ini perkara itu tidak sampai ke pengetahuan Baginda? Ataukah Baginda sudah tidak tahan lagi bagaimana jentera kerjaan baginda beroperasi? Apakah baginda ingin ‘mengetuk kepala’ kita ini supaya bangun dari tidur dan lalai? Menteri Kabinet dan rejim lama sudah ditukar, apakah ada ledakan pembaikan? Apakah sudah hasil mahsulnya ke arah memajukan negara dan kerajaan ini, dengan duit dibelanjakan begitu banyak saban tahun? Semua itu menjadi tanda tanya kepada saya.

Pada pendapat saya, semua ini berbalik kepada budaya dan etika kerja kita di Brunei ini. Bukanlah saya memandang rendah kepada bangsa sendiri, atau beranggapan bahawa diri ini sempurna, cuma saja saya suka menjadi orang yang sedarkan diri. Bangsa kita ini banyak juga nilai-nilai yang baiknya, kita terkenal dengan semangat kesetiaan, bersatu padu, kekeluargaan, sanggup berkorban, tetapi budaya rajin, titih dan lutanan itu bukanlah satu yang sinonim kepada kita. Di mana-mana saja kita lihat, kita akan kecewa dan sejujurnya saya tidaklah menaruh harapan tinggi terhadap bangsa saya sendiri. Budaya pemalas, curi tulang, ambil kesempatan, menipu, tidak jujur dalam berurusan hampir-hampir menjangkiti setiap lapisan dalam negara ini. Dalam bidang apa pun, lebih ramai ni bangsa-bangsa yang pemalas ani, tidaklah kira apa jawatan dan pekerjaan - baik menjadi pentadbir, guru atau murid, pasukan berunifom, kerani, pembersih, keraja kadai atau swasta, mandur atau kuli, hatta mereka yang berjawatan tinggi sekalipun. Dalam berniaga sama jua, servis yang diberikan ala kadar, cincai, curang dan ndada standard. Tetapi selalu saja melaung-laungkan #supportlocal.

Dengan perangai sebegini, tidaklah menjadi hairan kenapa kita ini terlalu bergantung harap kepada orang asing untuk membuat semua kerja-kerja yang ada. Ada orang marah, kenapa banyak orang luar masuk ke Brunei untuk bekerja, sedangkan penganggur orang tempatan ramai. Kita bertanya, adakah yang sanggup membuat kerja-kerja yang diorang buat atu? Banyak cerita-cerita daripada majikan-majikan yang merungut pasal pekerja tempatan ani. Datangnya ahir, balik awal, ada-ada saja alasan untuk minta keluar, beranti keraja nda lagi membagi salam, produktiviti sangat rendah. Pernah ada seorang SUT membagitau saya, ada syarikat pemprosesan makanan laut pernah mengadu tentang pekerja tempatan yang mereka dimestikan mengambil. Kata mereka, pekerja luar sehari boleh mengupas udang sebanyak 10kilo seorang, orang-orang Brunei secara purata cuma dapat mengupas 2-3kilo saja. Sangat jauh perbezaannya.

Inikah anak bangsa yang dapat ‘diayaukan’ untuk mencapai wawasan 2035. Terus terang, saya tidak berapa optimistik tentang hal ini. Letaklah wawasan 2050 sekalipun, jika cara fikir dan cara kerja yang kita amalkan sekarang ini, wawasan hanyalah angan-angan kosong sahaja. Selama ini, hanya dua orang saja yang saya pernah temui mempunyai etika kerja yang sangat tinggi, iaitu Paduka Ayahanda saya dan juga boss saya semasa di investment bank dulu. Kedua mereka ini mempunyai dedikasi yang amat tinggi terhadap kerja, komitmen diberikan 100%, cinta kepada pekerjaaan, workaholic, nda mau sirit, nda ambil jalan pintas. Jika lebih ramai orang seperti mereka ini di dalam negara, tak usah kita menunggu 2035, sekarang inipun kita sudah akan mencapai 10 negara teratas di dunia. Malangnya, lebih ramai orang yang macam kita, yang bekerja makan gaji buta, buat keraja sukur-sukur saja, banyak membuat benda sampingan, nda fokus terhadap tujuan dan matlamat dan seribu satu macam perangai negatif.

Bercakap mengenai fokus ini, ia juga menjadi satu sikap kita di negara ini. Bagi saya, dalam banyak hal, kita tersilap fokus. Seperti pernah saya post sebelum ini, kita lebih mementingkan perkara-perkara sampingan daripada objektif yang lebih utama. Sebagai contohnya, tugas utama perkhidmatan awam ini adalah untuk menjadi nadi penggerak kepada pembangunan negara, termasuk bidang ekonomi, pekerjaan, pendidikan, keselamatan, dan sebagainya. Ini lah sepatutnya yang diusahakan setiap hari, bagi menjamin kemaslahatan dan kesejahteraan negara. Tetapi bagi saya, kita terlalu disibukkan dengan hal-hal lain seperti majlis, acara, sambutan, dan festiviti yang tidak jelas akan kepentingannya ke arah membangun negara. Persiapannya saja mengambil masa yang lama, duit dibelanjakan begitu banyak, tenaga dan buah fikiran habis dikerahkan untuk menjayakan majlis, bukan pula brain power ini digunakan untuk menyelesaikan masalah rakyat. Apakah wajar, kita bemajlis begitu banyak, dengan ramainya AJK daripada pihak Kerajaan, berabis pagi patang malam, sedangkan ekonomi nda berkembang, ramai orang diluar sana nda bekeraja, pengangguran semakin meningkat, hidup semakin sempit, literasi anak-anak kita menurun, kesihatan awam tidak begitu baik. Ini pun selalu menjadi galurat kepada saya kalau difikirkan.

Kadang-kadang ada juga saya terfikir untuk mencari pekerjahan lain disebabkan oleh kondisi sektor awam yang sebegini rupa. Ada kalanya, apa yang diarahkan itu bertentangan atau tidak selari dengan apa yang kita yakini betul dan yang sepatutnya menjadi keutamaan. Tapi di dalam hati masih ada terselit niat untuk melihat bangsa dan negara ini untuk maju kehadapan. Tapi siapalah saya dan apalah upaya yang satu orang boleh lakukan. Oleh itu, saya menasihati diri saya dan para pembaca, marilah kita sentiasa refleksi diri sendiri. Perbaiki diri dulu, kemudian ahli keluarga, masyarakat, supaya akhirnya kita dapat membangunkan bangsa kita ini bersama-sama. Jika kita terus leka dan lalai, jangan hairan satu hari kita akan diganti pula oleh bangsa lain.



             

No comments: