KONSEP DAN
PRAKTIS
Seminggu yang lalu, keluarga kami telah dirundung dukacita
dengan kembalinya kerahmatullah kakak ipar saya (kakak kepada isteri saya). Mudah-mudahan
Allah SWT mengampuni dosa-dosanya dan menempatkannya bersama dengan orang-orang
soleh. Amin. Semasa dia sedang sakit kuat lagi dan sepanjang tempoh selepas dia
meninggal itu, saya banyak memerhati akan tindak tanduk ahli keluarga ini di
dalam soal menanggapi saat-saat kematian dan pasca-kematian. Dan banyak
daripadanya membuat saya berfikir panjang tentang apakah pengetahuan kita
mengenai hal ehwal kematian, pengendalian jenazah, konsep mengenai roh dan
amalan-amalan yang berkaitan itu adalah seperti mana dimahukan oleh Syariat.
Saya juga kurang ilmu akan benda ini, dan tujuan saya menulis
ini tidak lain adalah supaya para alim ulama kita, juga para asatizah, pegawai-pegawai
agama dan guru-guru untuk membimbing kita kepada kebenaran dan memperbisaikan
lagi soal praktis atau pengamalan yang di sisi kita adalah hasanah. Selain
daripada yang biasa kita buat ini, apakah lagi tuntunan syariat yang lebih aula
untuk kita buat di dalam menghadapi situasi kematian baik dari kalangan ahli
keluarga, sahabat handai, dan jiran-jiran sekampong?
Alhamdulillah, keluarga sebelah isteri telah mengadakan acara
tahlil arwah hari ke-2, ke-3 dan ke-7 dengan harapan supaya Allah SWT
memberikan rahmat serta pengampunan bagi aimulah. Dan dengan doa supaya
baca-bacaan Al-Quran dan zikir-zikir itu, Allah kirimkan pahalanya untuk
membantunya di alam sana. Secara konsepnya, kita tidak ada apa-apa masalah
dengan tradisi ini. Cuma dalam sibuk-sibuk keluarga kami ini mengadakan upacara-upacara
ini, ada beberapa perkara yang pada saya mungkin boleh diperbaiki pada sudut
pelaksanaannya. Sebagai contohnya, saya amat kurang bersetuju apabila keluarga
ini untuk dibebani dengan penyediaan ‘kenduri’ dan jamuan makan secara besar-besaran
untuk dihidang kepada para pentakziyah. Kerana sudahlah beliau mertua itu
kehilangan anak, yang lain kehilangan adik/kaka, maka mereka pula bersusah
payah memastikan perut orang datang itu berisi. Pernah terjadi ketika kematian
mak saudara saya beberapa tahun dulu, balik saja rombongan mengubur itu, lalu
ada yang tergamak bertanya kepada anaknya “ada nasi ah? Nasi… nasi..”. Lalu
adalah hamba Allah ini dengan sukarela memasak nasi di rumahnya untuk dijamu
kepada orang-orang ini tadi. Kepada para ulama, saya bertanya, apakah ini
perbuatan yang betul? Apakah dia contoh teladannya dari As-Sunnah mengenai hal
ini? Apakah keluarga si mati ini yang perlu menyediakan makanan atau para jiran
tetangga yang dituntut untuk menyediakannya? Mungkin para ustaz boleh
menerangkannya.
Kedua, saya kurang senang melihat ahli keluarga dan jemputan kalangan
perempuan hanya duduk-duduk bersembang/bacau-bacau ketika bacaan Al-Quran dan
tahlil dibacakan. Sebahagian sibuk di dapur menyediakan makan minum dan segala
keperluan tanpa hirau akan zikir dan doa yang dibacakan. Apakah ini sesuai
dengan kenapa konsep tahlilan ini diadakan? Sedang kita diperintahkan di dalam
Al-Quran sendiri supaya senyap dan memberi perhatian ketika Al-Quran dibacakan.
Apa kah pahala bacaan yang kita akan kirimkan kepada simati, sedang pada
asalnya memang kita tidak ada turut membaca apa-apa pun? Hal ini juga perlu
kepada teguran serius daripada para guru-guru ugama kita.
Beberapa perkara mistik juga ada saya mendengar sepanjang
tempoh ini. Sebagai contoh, kononnya ada ahli keluarga yang tiba-tiba tercium
satu bau harum semacam, ada juga anak kecil yang seperti ‘liat-liatan’ dan ahli
keluarga ini menganggap anak itu terlihat akan ‘aimulah’. Dulu-dulu kita diajar
supaya jangan mengacau bilik tidur orang mati, dan masa acara tahlil itu untuk disediakan
makanan kesukaannya kerana dipercayai bahawa roh orang mati akan balik melawat
rumahnya. Apakah kefahaman ini betul? Jika tidak, kenapa tidak diperbetulkan?
Kenapa kita tidak sekerasnya melawan kesalahfahaman ini, seperti mana kita
melawankan amalan-amalan hasanah yang telah menjadi tradisi kita?
Dan acara tahlil ini sepertinya adalah tidak dapat dipisahkan
dengan acara kemuncaknya iaitu - acara makan. Ini lagi satu yang menghairankan
saya. Bolehkah kita ini bertahlil tanpa ada makanan? Seperti yang biasa kita
lakukan di Kubah Makan Diraja sebagai contoh. Dari mana kita dapat konsep
tentang kewajipan menyediakan makanan ini? Saya ingat dulu pernah keluarga besar
kami bercadang mengadakan haul untuk Allahyarham Datuk Nenek kami, dan dicadangkanlah
supaya setiap ahli keluarga untuk menyumbangkan sedikit duit bagi menyediakan
jamuan dan ‘buah tangan’ kepada hadirin. Ketika atu ada yang kurang setuju dengan
‘rate’ yang ditetapkan, kononnya kadar kemampuan mereka tidak sama. Lalu sampai
bertengkarlah abis patuan ani sama-samanya. Dan ada kedengaran salah seorang
dari mereka berkata “awu ketani yang idup ani labu parut kekanyangan, tu nah mulah
dikubur ah kelaparan”. Soalan saya kepada yang alim lagi arif, betulkah fahaman
serta praktik kita ini? Adakah membelanjakan duit tanpa ada kerelaan ini dengan
hanya semata-mata supaya ada diadakan haul, adakah ianya dipandang hasanah di
sisi ugama? Atau bacaan tahlil dan doa anak cucu yang ikhlas itu lebih memberi
manfaat kepada mulah di dalam kubur?
Satu lagi praktis yang saya tidak suka ialah selepas acara
makan, iaitu pesta tapau menapau. Betetawahan lah para hadirin ini sambal-sambil
menapau makanan yang juntrah. Hairan, macam tau-tau sudah orang ketani ani
untuk bebata kantung plastik pakai bisdia menapau. Seperti hilanglah tadi jiwa
kita yang khusyuk membaca Al-Quran dan mengenang kebaikan-kebaikan aimulah. Acara
yang diniatkan menolong orang mati itu, bertukar menjadi satu ‘pesta’ makan
minum dan tapau menapau. Apakah ini sebenarnya tarikan utama kepada acara
kenduri arwah dan bukannya kepada amalan membaca tahlil itu sendiri? Mohon
penjelasan dari yang lebih tahu. Beberapa tahun sudah, ketika menghadiri
tahlilan mak saudara saya, ada kedengar rungutan dari ahli keluarga bahawa
hadirin yang datang itu semakin ramai dari malam ke malam, dan mereka juga
bercadang menambah jumlah kursi mija dan pax catering. Apa tidaknya, orang yang
tidak kena mengena dengan aimulah juga ada diliat datang. Kawan-kawan kepada
anak dan cucu yang mungkin melihat pun tidak pernah akan Allahyarham, pun turut
datang. Untuk apa? Bertahlil atau makan besar? Kalau memang niat bertahlil,
Alhamdulillah, semakin ramai yang berdoa semakin baik. Kalau cuma datang untuk
mengisi perut dan kantong pelastik, kita mau para ustaz-ustaz menerangkan
samada perbuatan ini baik ataukah sebaliknya? Dan apakah arahan ugama kepada
kita sebagai kawan-kawan atau jiran-jiran atau masyarakat secara amnya
sekiranya terdapat kematian ini?
Semasa arwah kakak ipar saya ini tenat tempoh hari, saya
menyuruh Isteri untuk membagitau kepada yang menjaga, supaya dia itu sentiasa diwudhu’kan
dan setiap kali masuk waktu untuk diingatkan tentang kewajipan solat. Ini amat
jarang sekali kita dengar dan bukan menjadi keutamaan di kalangan masyarakat
kita. Yang ada, kana bawakan buku Yassin dan kana pasangkan radio mengaji.
Sedang solat ini adalah wajip kepada muslim selagi mana jantung masih berdegup.
Bukankan kita dulu diajar di sekolah, jika tidak dapat solat berdiri, maka
duduklah. Jika duduk tidak boleh, berbaringlah. Dan jika itupun susah, cukup
dengan niat dan sembahyang di dalam hati. Tapi kenapa ini seperti diketepikan? Mohon
para ustaz-ustazah untuk meluruskan hal ini.
Selepas kematian sama jua, yang dulu difikirkan ialah soal kenduri.
Apa menu hari pertama sampai ketiga. Inda lagi bulih sama tu, hari ani sudah
ayam masak merah dan paceri nanas, di-make sure lagi isuk anu lain pulang tu. Saya
mengingatkan bahawa kenduri ini adalah sampingan, utamakan dulu soal hutang
piutang si mati, maklumkan kepada kenalan-kenalannya tentang kematiannya ini
dan sekiranya aimulah ada berhutang atau hak-hak mereka yang belum terpenuhi. Mungkin
jika tidak diingatkan, hal ini langsung tidak disebut-sebut. Yang ada cuma “halalkan
makan minumnya ah”. Atu jika orang sudi
menghalalkan, bagaimana kalau tidak? Tugas kita sebagai waris ialah untuk
berusaha mencari dan melunaskan, bukan dibiarkan begitu saja. Kemudian soal zakat
fitrah, fidyah puasa, badal haji dan pembahagian faraid pun sepertinya kurang
mendapat perhatian di kalangan masyarakat kita. Dan saya juga kurang jelas, duit
sedekah daripada para pentakziyah itu, apakah hukum hakam yang mengawalnya dan siapakah
pula yang berhak keatasnya? Mohon pencerahan daripada yang tahu.
Saya berharap tulisan saya ini tidak disalah erti. Kita tidak
mempersoal dasar amalan ini, tetapi saya ingin mengetahui dengan lanjut apakah praktis
dan pelaksanaannya itu adalah betul dan tepat. Seperti mana kita mahu ibadat
solat kita itu sentiasa diperbaiki jika ada yang tidak betul, seperti juga dengan
tatacara wuduk kita yang kita mahukan menepati sunnah, amalan-amalan lain juga
begitu, macam itu jugalah kita mahu amalan berkaitan kematian ini juga untuk
diperbetulkan supaya ianya tidak lari daripada apa yang dimahukan oleh agama
ini. Semua ini juga tidak lain adalah dengan harapan ianya benar-benar akan memberi
menafaat kepada ahli keluarga dan saudara seagama kita yang telah wafat, dan
sebagai persiapan kita pula apabila ajal datang menjemput kita nanti.
Wallahu Ta’ala a’lam
No comments:
Post a Comment