18.8.20

 NORMA BARU VS NORMA LAMA



Saya agak terkilan dengan satu kejadian semasa membawa anak saya menunaikan Solat Isya’ berjemaah di Masjid Kampong Salambigar malam ini tadi. Sejurus Iqamat, saya membawa anak saya kehadapan untuk memenuhkan saf seperti lazim dibuat semasa solat jumaat, iaitu, sejadah dirapatkan dan badan dijarakkan sedikit. Saya terkejut kerana orang-orang di sekeliling kami secara berjamaah menegur kerana saya telah ‘tersalah’ menyusun sejadah yang saya rapatkan dengan sejadah anak saya. Kerana pada saya, apakah rasionalnya saya dan anak untuk dijauhkan, sedang kami datang satu kereta, tinggal serumah bahkan selalunya tidur pun sekatil? Saya menerangkan bahawa sebalah saya itu adalah anak saya, dan saya mahu merapatkan saf sepertimana jua yang sepatutnya. Imam Masjid telah ikut-ikutan dan bahkan telah menegur cara saya menghamparkan sejadah, yang saya lipat separuh supaya tempat sujud saya itu berlapik dan kaki saya berada di karpet masjid. Ini untuk memudahkan saya berdiri dan terus membawa sejadah itu apabila habis solat. Malah saya telah ‘diajar’ supaya kaki saya itu berada di atas sejadah sendiri. Itulah SOP agaknya. Mungkin inilah penemuan terhebat akan tatacara pencegahan virus?

Hal ini sangatlah menghairankan. Kenapa semasa solat Jumaat, dibolehkan pula kita berada begitu dekat dengan Jemaah yang lain, dan ketika solat fardhu tidak pula? Apakah asas dan alasan kepada peraturan ini? Jika ini peraturan, kenapakah Jamaah yang ‘ambil peduli’ itu juga ada sebahagiannya yang tidak memakai face-mask yang juga satu peraturan? Bahkan Tuan Imam sendiri tidak memakainya? Imam yang tadinya saya nampak duduk bercerita-cerita dengan Jemaah lain di belakang. Pulang dari masjid, saya singgah sebentar ke kedai gunting rambut, bukan saja tidak ada penjarakkan sosial, bahkan tangan tukang gunting itu menyentuh kepala dan muka saya. Tidak pula ada apa-apa peraturan? Tidak pula autoriti kesihatan masuk campur?

Seperti jua tulisan-tulisan saya sebelum ini, pada saya kita ini sekarang sedang ‘diperbodohkan’ dengan peraturan-peraturan yang tidak masuk akal dan tidak pula mempunyai asas. Sepertinya ada usaha untuk menghapuskan norma lama ataupun ajaran agama yang berpandukan Sunnah Nabi, dengan ianya diubahsuai mengikut kepala hotak manusia. Tidakkah kita sedar apa yang dibuat ini, seakan-akan kita menuduh bahawa cara yang diajarkan Nabi itu tidak begitu bagus, kerana merapatkan saf bahu ke bahu, tumit ke tumit itu berpotensi menyebarkan penyakit, dan cara kita inilah yang terbaik untuk mengelakkan penularan wabak. Apakah pada kita, para doktor dan saintis itu lebih tahu akan penyakit daripada Pencipta segala ciptaan yang telah mengutus Rasulnya untuk kita ikuti? Inilah makna dan implikasi daripada pembudayaan norma baru yang dipromosikan oleh semua pihak ini.

Tidak menafikan semua ini juga adalah ijtihad pihak berkuasa agama. Para ulama telah membuat ijtihad akan hal ini. Tetapi perlu diingat bahawa ijtihad ini adalah sangat bergantung kepada input dan nasihat pihak berkuasa kesihatan atau saintis. Tepat dan betul input yang diberikan, tepat dan betul pulalah ijtihad yang dikeluarkan. Saya tidak mempersoal keputusan ulama, tetapi yang saya persoalkan apakah input-input yang dibentangkan kepada mereka itu kesemuanya tepat? Adakah terdapat ‘dalil’ bagi setiap nasihat yang diberikan itu? Saya sedikit hairan, terutama melihat kepada asatizah dari dalam dan luar negara yang sangat kritis pada pendalilan dalam bab ugama, tetapi tidak pula terlihat ke-kritis-an itu di dalam bab lain. Apa yang disogok oleh Doktor/Kementerian, maka itulah fakta. Walaupun ada pendapat kedua dan ketiga di dalam perkara yang sama. Yang biasa dilihat sibuk mencari bukti, tapi dalam bab keduniaan terlalu percaya dan tidak pula ada minda yang mempersoal. Seakan mereka itu telah menjadi kumpulan taklid buta yang cuba mereka tentang dahulunya.

Saya bukanlah pakar dalam bidang ini. Tapi saya juga tidaklah terlalu lembap untuk memahami lojika dan rasional akan satu-satu perkara jika yang diberikan itu ada bukti-buktinya. Tetapi apa yang terjadi ialah, peraturan-peraturan yang dibuat itu tidak masuk akal dan tidak konsisten. Baru-baru ini tersebar gambar Menteri-menteri dan VIPs yang mengikut RB Dine and Fly. Sudahlah tidak berjarak, dalam kabin yang tertutup, tidak pula memakai face-mask. Inda pula timbul apa-apa isu. Ajaibnya virus ini, masjid sajalah tempat kesukaanya! Tempat di mana semua orang dalam keadaan bersih dari kepala sampai kaki dan memakai sungkup muka. Dan peraturan tidak munasabah ini masih diamalkan dalam keadaan tidak ada kes dalaman lebih kurang 100 hari. Jika mula-mula dulu, kita paham jugalah, but now?

And the level of hypocrisy of everyone in this is so unbelievable. Di opis semua orang macam sediakala, makan semija, meeting duduk ampir-ampir, solat bertemu bahu, tapi bila ada acara yang ada liputan, acah-acah ber-SOP. Disekolah murid-murid diarahkan mengikuti peraturan ketat, memakai mask atau penutup muka plastik, tapi cikgu-cikgi dan pakcik jaga tidak pula perlu, bahkan beibun/bacau-bacau macam inda ada apa-apa. Cubatah cek di spitar apa atu, sama juanya kali. Cuba liat surat kabar hari ini, yang di Masjid saja yang bertutup muka, sementara acara YB bersama anak-anak kecil, gotong royong, taman permainan, acara-acara universiti, orang masuk Islam dan lain-lain kenapa inda? Mana konsistensinya? Yang kancang menyuruh orang ikut peraturan ani, ia jua sama tu, munnya sudah hiking sama kawan-kawanya di sipatir atu bah, awu indada ya ada makai tutup muka tu, begambar lagi ampir-ampir. Kenapa bulih?

 

No comments: